Datele statistice arată că în 2010 am tăiat de pe lista de cumpărături hainele noi şi bunurile nealimentare fără de care putem să trăim, în favoarea alimentelor de bază. Şi la capitolul mâncare au apărut modificări: cumpărăm mai rar şi produse tot mai ieftine, preferând mărcile proprii ale magazinelor.
Produsele alimentare, cheltuielile legate de casă şi de îngrijirea personală reprezintă 69% din bugetul lunar într-o gospodărie din România, arată datele culese de Mercury Research pentru studiul Financial CrisisMeter, făcut în luna noiembrie.
Datele furnizate în exclusivitate pentru „Adevărul" arată că cea mai mare parte din totalul veniturilor lunare (40%) ale unui român este destinată produselor alimentare. Procentul a crescut faţă de noiembrie 2008, când, practic, au apărut primele semne ale crizei în România. În familiile cu statut economic ridicat, mâncarea ocupă 38% din veniturile lunare.
Citiţi şi:
Coşul zilnic, umplut de Guvern doar pe hârtie
La polul opus se află familiile de muncitori necalificaţi, care, în 2010, au cheltuit aproape jumătate din buget pe mâncare (47%). Financial CrisisMeter este un studiu de monitorizare a evoluţiei bugetului în gospodărie pe perioada crizei financiare, realizat pe un eşantion reprezentativ naţional de 1.200 de respondenţi.
Şocul adevărat
Rezultatele altei cercetări de piaţă date publicităţii de GfK România la jumătatea săptămânii trecute arată că în ţara noastră consumul casnic de bunuri de uz curent a scăzut cu 5% în primele trei trimestre ale anului 2010, comparativ cu perioada similară a anului precedent. Deocamdată, singura categorie la care românii încearcă să „taie" cât mai puţin este mâncarea.
Segmentul alimentelor din grupa de bază a fost cel mai puţin afectat de scăderea cheltuielilor şi s-a diminuat cu 3% în perioada ianuarie-septembrie 2010 faţ