Parlamentul European a dezbătut astăzi un raport legat de efectul publicităţii asupra comportamentului consumatorilor şi a cerut Comisiei Europene măsuri şi studii clare referitoare la impactul publicităţii înşelătoare cu referire la cea care apare tot mai des în reţelele de socializare gen Facebook.
Potrivit raportului dezbătut săptămâna aceasta în Comisa pentru piaţa internă şi protecţia consumatorilor, formele de publicitate mascată apar cel mai des în reţelele sociale gen Facebook şi în cele de căutare de locuri de muncă - LinkedIn.
"Volumul mare de informații schimbate între „prieteni" pe aceste site-uri este adesea exploatat în scopuri publicitare (de exemplu opțiunea „îmi place" de pe Facebook, prin care utilizatorii le pot transmite „prietenilor" că au ales un produs, o marcă făcând clic pe un buton special conceput în acest sens („Like" - îmi place) pe un site comercial, partener al Facebook", arată raportul prezentat în comisia parlamentară. De asemenea, Comentariile care apar pe forumuri, mai notează raportul, pot ruina reputația unei companii printr-un singur clic și pot induce consumatorii în eroare.
Cei mai vulnerabili sunt adolescenţii
Raportul mai arată că dezvoltarea unei publicități „ascunse" pe internet nu intră sub incidența Directivei privind practicile comerciale neloiale. Eurodeputaţii susţin că statele membre ar trebui să aibă observatori sau moderatori de forumuri şi să dezvoltare de campanii de informare pentru avertizarea consumatorilor împotriva acestor forme de publicitate "ascunse". Tinând cont de amploarea receptivității și a curiozității, de a se lăsa influențați, persoanele cele mai vulnerabile la publicitate pe Internet sunt copiii şi adolescenții.
Opţiuni şi etichete pentru site-uri
Comisia parlamentară propune ca principale măsuri: posibilitatea consumatorului să refuze publicitatea, introducerea u