Ca la noi, la nimenea. În preajma Sărbătorilor, comercianţii autohtoni, lacomi de câştig, cresc preţurile produselor alimentare, deşi costurile nu sunt întemeiate. În timp ce în alte ţări preţurile scad, comercianţii se întrec în oferte, deoarece în această perioadă le cresc vânzările şi câştigurile sunt sigure, la noi este invers. Nu este vorba de hipermarketuri sau produse de lux. Costurile au sărit în aer la produsele de bază, produsele agroalimentare, pe care pensionarii, şomerii, cei cu venituri mici şi le procură zilnic din piaţă.
În Piaţa Centrală din Craiova, cu zece zile înainte de Crăciun, speculanţii au umflat preţurile la cartofi, usturoi, ceapă, ouă. Şi nimeni nu dă asigurări că vor rămâne aşa până la sfârşitul anului. Comercianţii susţin că preţurile sunt influenţate de creşterea costurilor la combustibil sau că aşa îl impune producătorul. Mai bine zis distribuitor, ţinând cont de faptul că pieţele din Craiova sunt invadate de legume şi fructe de import, producătorii autohtoni având o prezenţă neînsemnată pe piaţa locală.
Dacă în urmă cu două luni pentru un kilogram de cartofi, hrana de bază a multor familii, craioveanul scotea din buzunar 1,10- 1,20 lei, în ultima săptămână acesta a ajuns să coste 1,80 lei. Comercianţii susţin că acesta este preţul real şi mai bine se plâng de clienţi decât să practice costuri reduse.
Preţul usturoiului „made in România“, după cum stă scris pe etichetă, deşi ambalajul spune altceva, a bătut până şi preţul cotletului de porc şi a ajuns la 15 - 20 de lei. Nici preţul la ceapă nu a scăpat, acesta a crescut cu câteva zeci de bani şi a ajuns pe tarabe la doi lei. Ca să nu mai vorbim de găselniţa comercianţilor cu cei „99“ de bani. Aceştia trec vizibil preţul în lei şi alăturat abia perceptibil „99“ de bani. De multe ori cumpărătorul are falsa impresie că preţul este de 2 lei, 3 lei, când, în fapt, el este cu