Artistul român Mircea Nicolae a primit premiul special Future Generation Art Prize, în valoare de 20.000 de dolari, acordat de fundaţia milionarului ucrainean Victor Pinchuk, în board‑ul căreia se află marii creatori Damien Hirst şi Jeff Koons.
Premiul cel mare i-a revenit artistei braziliene Cinthia Marcelle, care a primit 60.000 de dolari bani gheaţă şi încă 40.000 echivalând cu un cec în alb, fiind de fapt o investiţie în viitoarele ei lucrări. Reuşita lui Mircea Nicolae este cu atât mai importantă cu cât în competiţie s-au înscris nu mai puţin de 6.000 de artişti din 125 de ţări, în finală ajungând doar 20. La ceremonia de premiere au fost prezenţi unii dintre cei mai mari creatori de artă contemporană ai lumii, ca Damien Hirst, Jeff Koons, Takashi Murakami şi Andreas Gursky, membri în boardul fundaţiei deţinute de milionarul ucrainean.
Chioşcuri, oglinda societăţii româneşti
Lucrarea expusă de Mircea Nicolae la PinchukArtCentre din Kiev poartă titlul de „Romanian Kiosk Company" şi are ca „personaje" principale patru chioşcuri asemenea celor pe care bucureştenii le întâlnesc la tot pasul. Creaţia sa exprimă cu „dezarmantă simplitate", cum aprecia unul dintre membrii juriului, o istorie în mic a spaţiului urban bucureştean şi chiar a României întregi. Chioşcurile sunt o ingenioasă oglindire a societăţii româneşti şi a evoluţiei sale, dat fiind faptul că ele aparţin mai multor epoci, din 1986 până în 2000, având de-a lungul timpului diverse utilităţi, de la chioşcul de tablă, unde ţigăncile vând flori, la cele de unde cumpărăm şi acum bilete de autobuz. Dar nu numai chioşcurile fac parte din lucrarea sa, ci şi o serie de fotografii, filme documentare şi chiar câteva obiecte personale ce ţin de povestea familiei sale, cum sunt, de pildă, pantofii mamei artistului. Toate acestea spun, după cum remarca Robert Storr, membru al juriului, o poveste cu