Industria automobilelor, sprijinită de guvernele Germaniei, Italiei şi Franţei a reuşit să dilueze considerabil o lege europeană ce stabileşte standarde ale emisiilor de CO2 pentru furgonetele noi, arată un comunicat al organizaţiei Transport & Environment (T&E).
Înţelegerea a fost agreată în spatele uşilor închise într-o întâlnire a reprezentanţilor Comisiei Europene, Parlamentului şi statelor membre, susţine organizaţia. Iar efectul este că acordul va duce la creşterea preţurilor combustibililor pentru milioane de mici firme europene şi urmează o cale împotriva trendului de progres rapid în domeniul reducerii emisiilor în transporturi din ultimii ani.
Acordul trilateral dintre reprezentanţii celor trei instituţii europene prevede ca o nouă furgonetă de mărime medie vândută în UE să emită maximum 175g CO2/km în 2017 şi 147g CO2/km în 2020. Propunerea iniţială a Comisiei de 135g CO2/km în 2020 a fost diluată în urma unei presiuni enorme pusă de statele producătoare de maşini conduse de Germania.
„Industria a spus că nu poate aduce o îmbunătăţire de 14% la eficienţa furgonetelor în următorii nouă ani, însă, în acelaşi timp, a reuşit anul trecut să îmbunătăţească cu peste 300% eficienţa autoturismelor. Politicienii trebuie să facă o treabă mai bună în a responsabiliza industria când emite astfel de pretenţii“, a declarat Kerstin Meyer, senior campaigner la T&E a declarat.
Efectul: mai mult combustibil ars
Deoarece emisiile de CO2 şi eficienţa energetică sunt intrinsec legate, standarde mai laxe pentru emisiile furgonetelor vor duce la arderea a mai mult combustibil, consideră reprezentanţii organizaţiei. „Combustibilul este unul din costurile majore resimţite de micile întreprinderi care depind de furgonete în operaţiunile lor. Spre deosebire de industria automobilelor, care a primit miliarde de euro din banii contribuabililor în timpul crizei