Criza financiara a lovit piata auto romaneasca intr-un moment de dezvoltare rapida, in care ar fi putut urca cateva locuri in clasamentul industriei europene de autovehicule.
“Inainte de criza erau perspective serioase pentru o crestere puternica a parcului auto care ar fi transformat Romania intr-o piata tot mai importanta. Acum acest lucru intarzie sa se intample, a fost o oportunitate pierduta de a pozitiona Romania mai clar pe harta industriei auto. Suntem in continuare o tara cu un nivel de motorizare desobit de scazut”, a declarat Cristi Vlasin, sales manager BMW Group Romania.
Primul declin al vanzarilor de masini noi a fost simtit la jumatatea anului 2008, inainte de criza, din cauza modificarii taxei de prima inmatriculare.
“Pentru piata auto din Romania problemele au inceput inainte de criza. La jumatatea anului 2008 era modificata taxa de prima inmatriculare care facea diferentierea intre masini noi si masini second hand. Atunci resimteam primul mare soc in piata”, a mai spus Vlasin.
Inceputul crizei s-a simtit in piata auto prin clienti care cautau un pret mic de achizitie. “Momentul de inceput a fost foarte emotional, a adus multa instabilitate si impredictibilitate. Piata s-a orientat profund catre pretul de achizitie, ceea ce a pus o presiune deosebita pe marcile premium. Cred insa ca lucrurile acum incep sa se aseze. Clientii incep sa se orienteze dinspre pretul de achizitie catre costurile de exploatare. Important nu mai este pretul din oferta, importanta este valoarea ratei si costurile de exploatare (consum, revizii)”, a mai spus Vlasin.
Potrivit managerului BMW, „provocarea cea mai mare a fost dimensionarea corecta a stocurilor, pentru un echilibru intre asigurarea unui cash-flow optim si capacitatea de a raspunde rapid solicitarilor clientilor”.
Criza a creat oportunitatea reordonarii ierarhiilor. Pi