Tranzacţiile cu terenuri realizate în acest an au depăşit ca valoare 100 mil. euro, retailerii fiind cei care au stabilit noile repere de preţuri. După un an 2009 la sfârşitul căruia proprietarii nu mai ştiau cât să ceară, iar investitorii nu ştiau ce înseamnă o ofertă rezonabilă de preţ, afacerile realizate în acest an vor contribui la scurtarea perioadei de negociere pentru viitoarele tranzacţii, scrie revista lunară Business Construct, care apare pe 23 decembrie împreună cu ZF.
Anul acesta nu s-a revenit la tranzacţiile cu terenuri de 60-70 de milioane de euro, ca în perioada 2006-2007, dar nici nu a mai fost "seceta" de anul trecut.
Dedeman, Decathlon, Cora, Auchan sau Kaufland au făcut şi au refăcut calculele, iar când rezultatul a început să dea cu plus, au reînceput să investească milioane de euro pe achiziţii de terenuri, în special în marile oraşe din ţară în care consideră că "mai este loc" de retail modern.
În Cluj, Braşov sau Bacău terenurile din interiorul oraşelor au fost vândute în acest an cu preţuri între 180 şi 325 de euro/metrul pătrat de teren, în funcţie de suprafaţă şi apropierea de centru, dar şi de prezenţa utilităţilor sau chiar a unor structuri care pot fi folosite pentru proiectele viitoare. Niciun teren nu este însă identic cu altul, iar contextul tranzacţiei poate contribui de asemenea la preţuri diferite în cazul vânzărilor de terenuri. Cu toate acestea, proprietarii şi investitorii vor avea acum la ce se raporta.
"Am constatat că preţurile plătite de retaileri în tranzacţiile din acest an au devenit deja repere în piaţă, întrucât au rezultat nu din acţiuni speculative, ci din analizele de fezabilitate ale unor proiecte concrete. Aceste preţuri setează acum în foarte multe cazuri aşteptările proprietarilor şi, totodată, stau la baza ofertelor viitoare ale potenţialilor cumpărători", spune Sînziana Oprea, a