Deschiderea biroului local Google este, cu siguranță, unul dintre cele mai importante evenimente ale acestui an. Ce planuri are gigantul american pentru România și ce impact va avea asupra pieței de publicitate online?
Ce înseamnă deschiderea biroului Google în România? În primul rând, creșterea veniturilor din publicitate atrase de companie cu cel puțin 30%-50%. Cel puțin, acesta este obiectivul pentru anul viitor.
„Am vrea ca veniturile noastre din publicitate să fie cel puțin în linie cu creșterea pieței și am vrea să fim un sprijin chiar pentru creșterea pieței. De asemenea, dacă acum vorbim de 20% dintre companii cu o prezență online, numărul lor ar trebui să ajungă la 30% peste un an“, spune Dan Bulucea, country manager la Google România.
Câți bani ar urma să câștige gigantul american în țara noastră? Cifre exacte nu sunt disponibile la nivel local, dar estimările pieței sunt de „câteva milioane de euro“. În condițiile în care întreaga piață de publicitate online este evaluată, anul acesta, la 14 milioane de euro, adică mai puțin de 5% din totalul pieței. Chiar dacă, la nivel declarativ, Google nu intră pe piața românească pentru a concura cu cineva, Yahoo! scoate, de asemenea, milioane de euro din buzunarele clienților români. Mediacafe, agenția care reprezintă Yahoo! la nivel local, a rulat, anul trecut, afaceri de 2,5 milioane de euro, 90% fiind publicitate vândută pentru compania americană.
Ce-i drept, o comparație între cei doi giganți este aproape imposibil de făcut, modelele lor de business fiind, practic, complet diferite: dacă Yahoo! se bazează în special pe numărul mare de utilizatoti ai serviciilor sale, vânzând diferite module de publicitate în paginile portalului sau în Yahoo! Messenger, Google mizează pe AdWords, un program care plasează anunțuri publicitare în funcție de cuvinte-cheie alese de clienți.
Yahoo! are