De la modelul de business la planul de afaceri, de la finanțare la promovare. Sunt elemente de care fiecare antreprenor online trebuie să țină cont, indiferent de stadiul afacerii sau de profilul său. Dar de unde începi?
«Știți cum face Twitter bani?» Aceasta este întrebarea cu care Dragoș Novac, CEO la Krogos Software, a amuțit o sală plină de tineri care au – sau își doresc să aibă – o afacere pe internet.
Cu rețeaua de socializare sunt familiarizați cu toții, desigur. Însă despre modelul de business adoptat, tinerii antreprenori nu știu mare lucru. Așa că răspunsul la întrebare a venit tot de la Dragoș Novac: rețeaua de socializare vinde terților posibilitatea de a construi alte aplicații pe platforma Twitter.
Este unul din modelele de business pe care cei care lansează un start-up le pot avea în vedere pentru monetizarea ideii lor, la fel ca vânzarea de publicitate (cu plata la mia de afișări, la click sau pentru fiecare tranzacție finalizată), licențierea brandului sau conținutului, accesul la conținutul site-ului pe bază de abonament sau așa-numitul „freemium“ (oferirea unui produs/serviciu gratuit, cu o componentă premium, pentru care clienții trebuie să plătească). Lista posibilităților este mult mai lungă, iar combinațiile între ele, practic, nelimitate. Găsirea unui model de business cât mai potrivit ideii pe care antreprenorul dorește să o dezvolte într-o afacere nu este cel mai facil demers.
„Este foarte greu să ajungi la bugetele de publicitate“, explică Novac dificultățile pe care le poate întâmpina o nouă afacere. „Până ajungi la bugetul de promovare a clientului, până ajungi să fii în media planul lui, trebuie să treci de brokeri, de agențiile de media, de creativi etc.“, spune el.
Cum obțineți finanțare?
În ceea ce privește finanțarea afacerii, Marius Ghenea, fondator PCfun.ro, subliniază că afacerile nu se p