Irfan e un termen sufit însemnând “gnosis”. Ce înseamnă asta pentru voi? Care e “gnosis”, “revelation” al trupei?
Sensul literal exact este cel de cunoaştere mistică. Fiecare ascultător filtrează muzica prin propriul suflet.
Veniţi din diverse domenii, precum arheologia. Le continuaţi sau aţi rămas numai la arheologia culturală, săpând în cultură, în mentalul colectiv?
Eu, unul, am urmat studiile medievale, şi asta m-a ajutat să obţin inspiraţia şi să fiu mai creativ în zona pe care am ales-o pentru muzica noastră. Şi ceilalţi membri ai trupei îşi concentrează activitatea în domeniul muzical. Unii dintre noi au continuat cu arheologia până anul trecut, când şi-au terminat studiile în acest domeniu.
Prima voastră solistă, Denitza, cu care aţi colaborat o lungă perioadă (2002-2006, 2009-2010 - n.r.), a cântat imnuri ortodoxe, cum a făcut trecerea spre world music, goth etc.?
Într-adevăr, de câteva luni avem o nouă solistă, Hristina. Cât despre Denitza, stilul pe care îl interpreta înainte de Irfan avea legătură cu o altă sursă de inspiraţie a formaţiei, şi anume muzica şi tradiţia ortodoxă. La începuturi, experimentam mult în privinţa stilurilor, le combinam, cream o fuziune a diferitelor culturi.
Aţi amestecat ca într-un creuzet tot felul de genuri muzicale, influenţe, instrumente. Cum aţi defini totuşi muzica voastră?
Muzica noastră este, într-adevăr, o fuziune între mai multe genuri muzicale, iar per ansamblu se încadrează mai mult sau mai puţin în stilul world music.
Cât din muzica voastră mai cuprinde folclor bulgar / balcanic, date fiind toate aceste influenţe?
Folclorul bulgar şi cel balcanic în general reprezintă parte a influenţelor, a inspiraţiei noastre. Nu este însă centrul sau esenţa Irfan, cât timp nu se poate spune că există un astfel de centru. Vorbind în termeni etnico-geografici, am fost inspiraţi de m