Anul 2011 va fi din punct de vedere economic un an de tranziţie de la stabilizarea scăderii economice la o creştere economică firavă, care se va înregistra poate în 2012. Din păcate, România nu a învăţat nimic din greşelile trecutului.
Astfel, ca şi anul trecut, şi-a fundamentat pentru 2011 un buget bazat pe o previziune foarte optimistă a creşterii economice de 1,5% (anul trecut previziunea pentru 2010 era de 1,3%). Estimări la fel de optimiste se observă atât pe partea de venituri, cât şi pe partea de cheltuieli. Astfel, pentru 2011 se constată o estimare de creştere a veniturilor bugetare de aproximativ 15%, a veniturilor bugetului consolidat de aproape 7%, iar a veniturilor din TVA de aproximativ 18%.
Cum vor creşte încasările din TVA dacă nu există nicio perspectivă de relansare a consumului? În viziunea optimistă a guvernului, cheltuielile bugetului consolidat vor înregistra în 2011 o scădere de aproape 2,1 puncte procentuale din PIB (în condiţiile în care s-a anunţat o creştere a salariilor cu 15%), ceea ce nu s-a reuşit în 2010 cu toate că salariile bugetarilor au scăzut cu 25%, iar numărul lor s-a redus.
Este o "filozofie bugetară" nerealistă, care nu are legătură cu posibilităţile şi realităţile economice ale României şi care s-a aplicat şi anul trecut. Din perspectiva acţiunilor întreprinse pentru realizarea unei corecţii a deficitului bugetar de 2,4% din PIB - trecând peste faptul că este destul de greu de atins acest obiectiv - anul următor va fi asemănător cu anul 2010. Astfel, cu certitudine vom asista la introducerea de noi impozite sau noi majorări de impozite, noi şocuri fiscale (a mai rămas cota unică), la disponibilizări sau poate chiar la reduceri salariale în cazul bugetarilor (deşi s-a anunţat o creştere de 15%, în partea a doua a anului e posibil să avem o reducere a acestora sau alte măsuri care să compenseze această creşt