Afacerea cu ape minerale sfidează criza. Consumul s-a menţinut la acelaşi nivel ca anul trecut, deşi puterea de cumpărare a românilor a scăzut, iar investitorii au dezvoltat noi capacităţi de producţie. Cu un consum de doar 50 de litri pe an pe cap de locuitor, consumul de apă minerală din România reprezintă doar jumătate din media ţărilor din Europa de Vest. Spre comparaţie, în Cehia se consumă 92 de litri/anual, în Grecia 105 litri, iar în Ungaria 128 de litri. Spaniolii au consumat anul trecut 121 de litri/locuitor, iar italienii 205 litri.
Puterea scăzută de cumpărare a populaţiei ne clasează pe ultimele locuri în Europa în privinţa consumului de apă minerală, deşi avem un potenţial de exploatare enorm. În prezent, doar 30% din resursele de ape minerale ale României sunt exploatate în condiţiile în care ţara noastră este a treia ţară din Europa, după Franţa şi Italia, din punct de vedere al resurselor de apă minerală.
Totuşi, consumul de apă minerală este în continuă creştere, majorân-
du-se de peste şapte opri în ultimii 16 ani. Până în 2003 s-a înregistrat o creştere continuă a consumului de apă minerală, atingând un vârf de 41 de litri, urmată de un declin uşor, iar din 2005 reluându-se creşterea. Dacă în 2006 s-au vândut 9,2 milioane hectolitri de apă, anul acesta, consumul se va menţine la nivelul record de 10 milioane de hectolitri la care s-a ajuns încă din 2009.
„Piaţa românească a apelor minerale se va menţine anul acesta la un volum de 10 milioane hectolitri şi o valoare de 300 de milioane euro, românii nerenunţând la produsele de bază, în ciuda crizei”, a declarat Shachar Shaine, preşedinte URBB & Carlsrom Beverage. „În perioada crizei, oamenii renunţă să mai cumpere la fel de multe produse din gamele premium sau la produse foarte scumpe, dar nu pot renunţa să mai cumpere produse de bază, precum pâine, apă, aşa că piaţa