Filosofia bugetului pe 2011 este încurajarea investiţiilor, afirmă ministrul de Finanţe, Gheorghe Ialomiţianu, la prezentarea proiectului de buget pe anul viitor. Investiţiile, în special în infrastructură se fac însă haotic în România. Cel puţin asta pare a fi concluzia unui raport confidenţial al Băncii Mondiale, publicat în ziarul Gândul.
România nu are nici o strategie în domeniul transporturilor, plăteşte foarte scump întreţinerea drumurilor, are "servicii de transport şi infrastructură sub aşteptările românilor şi standardelor europene". Iată rezumat în doar câteva cuvinte raportul experţilor Băncii Mondiale, care au analizat activitatea Ministerului Transporturilor şi companiilor din subordinea sa.
În raport se găsesc şi cauzele problemelor grave din sectorul transporturilor : conducerile companiilor de drumuri sau de căi ferate sunt prea politizate şi prea puţin capabile de o administrare modernă, având ca scop principal profitul. Aşa se face că la Compania Naţională de Drumuri şi Autostrăzi se dau cu ochii închişi 14 mii de euro pe kilometrul de drum reabilitat, faţă de trei sau cel mult nouă mii de euro, în alte state europene.
Tot aşa se explică de ce se aruncă bani pe proiecte scumpe, dar fără mare utilitate, abandonându-se în schimb, din lipsă de bani, marile proiecte, de care România are nevoie. La fel şi la CFR, companie cu pierderi uriaşe, care duce lipsă de o viziune pe termen lung.
Pe lângă diagnosticul sumbru, experţii Băncii Mondiale vin însă şi cu soluţii. Prima : desemnarea unor echipe de management apolitice la conducerea companiilor, echipe cărora să li se fixeze ţinte clare de performanţă. A doua soluţie : prioritizarea investiţiilor de infrastructură. În fine, a treia constă în creşterea nivelului taxelor, dar şi a transparenţei în cheltuirea lor.
Filosofia bugetului pe 2011 este încurajarea investiţiilor,