In lumea globalizarii actuale, intregul mapamond inregistreaza profunde schimbari, sufera o noua asezare a ordinii economice, politice si militare.
Apartenenta Romaniei la structurile militare si civile euroatlantice, NATO, ONU, UE a determinat noi abordari si provocari in domeniul securitatii nationale si internationale. Asa s-a ajuns de la circa 400.000 de militari, cat numara armata Romaniei inainte de '89, la 75.000 de functii militare, astazi.
Procesul de transformare a sistemului de aparare si siguranta nationala a intampinat greutati, atat in ceea ce priveste mentalitatea oamenilor, dar si in modul de abordare a noii configuratii a acestuia.
Restructurarea entitatilor militare din domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale a deschis o gama larga de oportunitati personalului din sistem. In acest sens, s-au facut schimbari profunde, bine venite, dar s-au luat si multe masuri neadecvate.
Bine, se schimba sistemul, dar ce facem cu omul? Fie ca acesta este militar activ, fie ca este pensionar militar. Se intelege faptul ca orice transformare a unei structuri se face cu pierderile si riscurile aferente. Important este ca acest lucru sa se faca cu intelepciune, pricepere, rabdare si multa transparenta. Altfel, se pot crea confuzii, suspiciuni si multe barfe...
In momentul de fata, pe de o parte, Legea privind sistemul unitar de pensii se aplica si celor care lucreaza in domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale, ceea ce a determinat iesirea la pensie a multor cadre militare foarte bine pregatite profesional si cu experienta.
Pe de alta parte, Ordinul M101/2010 al M.Ap.N. de aplicare a HG 735/2010 pentru recalcularea pensiilor stabilite potrivit legislatiei privind pensiile militare de stat a impartit pensionarii militari, cel putin, in doua tabere: unii care accep