BUGET Statisticile arată că moldovenii cheltuiesc mai bine de o treime din bugetul familiei pentru alimente. În ordinea priorităţilor, oamenii mai dau bani pe întreţinerea casei şi îmbrăcăminte. Cel mai puţin se alocă pentru educaţie.
Ultimul raport prezentat de Biroul Naţional de Statistică (BNS) referitor la veniturile şi cheltuielile moldovenilor arată că, pe timp de criză, oamenii au cheltuit cu 12,5% mai mult. Datele compară cifrele din intervalul iulie-septembrie 2010 cu cele din aceeaşi perioadă a anului trecut.
Conform datelor BNS, cel mai mult moldovenii au dat bani anul acesta pe mâncare, circa 38% din bugetul familiei. Procentul este în scădere faţă de anul trecut. În topul cheltuielilor urmează întreţinerea locuinţei cu aproape 20% din buget şi obiectele vestimentare, 11% din bani. La polul opus, sumele cele mai mici alocate din bugetul unei familii sunt investite în educaţie, tutun şi alcool. Specialiştii în economie susţin că o asemenea structură a cheltuielilor este specifică unei ţări sărace, aşa cum este considerată Republica Moldova.
„Conform celor mai recente studii de comportament de consum, două treimi din populaţia noastră menţionează că trăieşte de la salariu la salariu şi că veniturile acoperă doar strictul necesar, susţine Tatiana Lariuşin, economist în cadrul Institutului „IDIS Viitorul".
TRAI DE LA
UN SALARIU LA ALTUL
În opinia economistei, faptul că şi la populaţia rurală cea mai mare parte din venituri se duce pe produse alimentare este o manifestare evidentă a sărăciei oamenilor.
„Este cunoscut că sărăcia în Moldova este concentrată în sate şi oraşe mici. În cazul populaţiei rurale avem de-a face cu o dublă lovitură: sătenii suferă şi de pe urma faptului că au cele mai mici venituri şi din cauza creşterii rapide a preţurilor, în special la produsele de bază din alimentaţie", mai spune