În 2010, cinci rafinării au fost închise în Europa din cauza cererii reduse de carburanţi şi mai mult de 12 astfel de unităţi sunt scoase la vânzare. În România, Petrom aşteaptă de peste un an cumpărători pentru rafinăria Arpechim Piteşti, pe care o va închide dacă nu reuşeşte să o vândă până în 2012.
În urmă cu trei-patru ani, petroliştii din întreaga Europă se băteau pe fiecare rafinărie care ar fi putut fi scoasă la vânzare, pentru a procesa ţiţeiul cât mai aproape de consumatorii din ce în ce mai însetaţi de mişcare, deci de carburanţi. Finele anului 2010 găseşte piaţa într-o situaţie diametral opusă. Scăderea consumului de carburanţi, care a început vertiginos în 2009, nu şi-a revenit, iar rafinăriile au început să fie din ce în ce mai puţin utilizate.
Marjele de rafinare, înjumătăţite
Potrivit datelor furnizate de compania petrolieră austriacă OMV, proprietarul Petrom, rata de utilizare a rafinăriilor europene în primele zece luni din 2010 a fost sub 82%, faţă de o medie de aproape 90% în anii 2007 şi 2008.
Citiţi şi:
O companie americană petrolieră va da de muncă la 300 de ploieşteni
De asemenea, marjele de rafinare, adică profitul obţinut din diferenţa dintre valoarea produselor finite şi cea a ţiţeiului procesat, au scăzut dramatic. Spre exemplu, în cazul OMV, în primele zece luni ale anului, marja a fost de 2,8 dolari pe baril, jumătate faţă de media din anii 2007 şi 2008, care a fost de 5,6 dolari. „Întreaga capacitate de rafinare din Europa ar trebui redusă cu 20% pentru ca marjele să-şi revină la un nivel sustenabil", au punctat oficialii OMV.
Majoritatea rafinăriilor care şi-au diminuat considerabil rata de utilizare au fost fie scoase la vânzare, fie închise. Prin urmare, din capacitatea totală de rafinare din Europa, de 827 de milioane de tone pe an, 4% a fost închisă, adică unităţi care procesa