Trecând peste o serie de bariere care ar putea să-i descurajeze, tinerii întreprinzători din România îşi încep de cele mai multe ori afaceri în domeniul serviciilor, acesta fiind un business în care investiţia iniţială este mică, iar gradul de inovare este ridicat. În plus, domeniul resurselor umane, relaţiilor publice, publicitate sau software sunt şi ele în topul preferinţelor tinerilor care vor să înceapă o afacere, ne-a declarat în cadrul unui interviu acordat Curierului Naţional, Florin Jianu, preşedinte Patronatul Tinerilor Întreprinzători din România (PTIR).
Care sunt cele mai întâlnite piedici cu care se confruntă un tânăr când vrea să înceapă o afacere?
În primul rând, abordarea tânărului care începe o afacere se referă la valorificarea unei oportunităţi şi acest lucru ar trebui subliniat, şi anume că dacă există o motivaţie puternică spre a demara o afacere, este cumva normal să fii pregătit să parcurgi o serie de etape, incluzându-le aici şi pe cele administrative. Dacă vorbim aici de cât de uşor se parcurg aceste etape, cu siguranţă putem afirma că birocraţia este prea ridicată în România, că există o serie prea mare de bariere fiscale, că un întreprinzător are de plătit prea multe taxe, că fiscalitatea pe angajaţi este prea ridicată, ajungând la aproximativ 50%. Comparativ cu alte state ale Uniunii Europene, şi nu ne referim aici la state precum Germania sau Franţa, ci la state din imediata noastră vecinătate, state cu care suntem în competiţie directă, precum Bulgaria sau Slovacia, cota de impozitare în România este mult prea ridicată, situându-se la 16%, faţă de statele menţionate anterior în care cota unică a fost coborâtă la 10%. De asemenea, lipsa posibilităţii de a alege între o cotă de impozitare pe cifra de afaceri şi una pe profit reprezintă o barieră în calea dezvoltării afacerilor tinerilor.
Spre ce dome