După ce criza a dus la prăbușirea cererii interne, producătorii români s-au văzut obligați să se reorienteze spre piețele de peste hotare.
Firmele autohtone au exportat, în octombrie, mărfuri în valoare de peste 3,5 miliarde de euro. În primele zece luni, exporturile românești au totalizat 30,3 miliarde de euro. Suma este cu 26,7% mai mare decât cea înregistrată în aceeași perioadă a anului trecut și cu 4,1% mai mare decât cea din ianuarie-octombrie 2008.
Trebuie spus că exporturile care au avut loc în 2008 (33,6 miliarde de euro) reprezintă, până acum, cel mai înalt nivel atins vreodată de România la acest capitol. Doar că acum pare din ce în ce mai sigur că recordul va fi doborât – luând în calcul media pe primele zece luni, se poate estima că românii vor vinde peste hotare, până la sfârșitul acestui an, produse în valoare de 36-37 de miliarde de euro (cu circa 10% mai mult decât în urmă cu doi ani și cu circa 25% mai mult decât anul trecut).
„Este o veste bună, asta arată că economia privată românească este pro-
ductivă și competitivă. Problema e că ne trage în jos sectorul public“, spune Matei Păun, Managing Partner al BAC Investment Bank.
Există, totuși, și o jumătate goală a paharului: vindem mai mult peste hotare, dar producția industrială, deși a crescut cu aproape 5% față de 2009, este încă la minus 3,5% în comparație cu 2008. „Explicația pentru această aparentă contradicție este simplă: cererea internă s-a contractat puternic și producătorii au fost obligați să se reorienteze“, arată Păun. Ceea ce denotă că industria locală este mai flexibilă decât am putea crede.
O altă veste bună este că produsele cu valoare adăugată mare au o pondere tot mai mare în volumul exporturilor. Astfel, potrivit Institutului Național de Statistică (INS), 42,2% din mărfurile vândute peste hotare de firmele autohtone în primele zece luni al