"Pastorii au incercat dintotdeauna sa convinga turma ca interesele ei si ale lor sunt aceleasi", spunea Stendhal cu 200 de ani in urma. Contrar aparentelor, procesul de manipulare a maselor nu a fost intotdeauna usor, iar rezultatele au fost uneori contrare asteptarilor, chiar daca metodele folosite se bazau pe convingeri religioase, argumente nationaliste, fabricarea de legende sau falsificarea istoriei.
Dar toate acestea aveau sa se schimbe radical in 1918, cand Edward Bernays s-a hotarat sa abordeze acest subiect pe baze stiintifice, mai exact pe baza rezultatelor in psihanaliza obtinute de unchiul sau, Sigmund Freud.
Bernays a emigrat de mic cu parintii in America, iar dupa terminarea studiilor, in 1914, el este recrutat de Comisia de Informare Publica, pentru a promova in presa propaganda de razboi a aliatilor.
Dupa razboi, Bernays se hotaraste sa se ocupe in continuare de propaganda, dar acum in scopuri civile si pentru aceasta inventeaza termenul de Public Relations (PR).
Propaganda in scopuri civice
El este fascinat de observatia lui Freud, ca oamenii iau uneori decizii bazate pe elemente irationale, ascunse undeva in subconstientul lor. Pornind de la teoria ca informatia influenteaza actiunea umana, el incepe o serie de experimente a caror reusita ii vor aduce mari castiguri financiare, iar reputatia sa creste intr-atat, incat cele mai mari companii din lume si chiar guvernele multor tari ii solicita expertiza.
Primul succes l-a avut in afacerile cu producatorii de tigari, care erau nemultumiti ca aveau acces numai la jumatate din piata, intrucat nu era social acceptabil ca femeile sa fumeze.
Bernays si-a planuit experimentul pentru parada de Craciun din New York. A anuntat cativa jurnalisti sa fie prezenti pentru a surprinde ceva senzational si a angajat cateva domnisoare, ca