Pe 1 august 1963, tronsonul Braşov-Predeal a devenit prima cale ferată normală, electrificată din România, fiind pusă în exploatare doi ani mai târziu. Cu ocazia aniversării, în staţia Buşteni a fost expus, pentru vizitatori, cel mai vechi tren electric care a circulat vreodată în România.
Pe 27 decembrie 1960, istoria CFR-ului avea să se schimbe odată cu montarea, în staţia Predeal, a primului stâlp electrificat, un nou sistem de tracţiune a trenurilor menit să uşureze transportul pe calea ferată.
Stâlpul care a împlinit ieri 50 de ani este un turn metalic de 20 metri înălţime şi a fost montat de maistrul Liviu Vintilă. Cu ajutorul acestuia şi a altor stâlpi de acest gen, pe 1 august 1963, tronsonul Braşov-Predeal a devenit prima cale ferată electrificată din România, fiind pusă în exploatare doi ani mai târziu.
Piesă de muzeu
Ceremonia de ieri a început în staţia Buşteni, unde a fost expus primul şi cel mai vechi tren electric industrial pentru cale ferată îngustă din România.
„Acest tren a fost în serviciul fabricii de hârtie Buşteni între anii 1894-2003. El era folosit la transportul lemnului necesar producerii celulozei adus cu funicularul de la Exploatarea Brătelu, din munţii Bucegi, dar şi la transportarea de mărfuri diverse în interiorul fabricii", a declarat inginerul Radu Bellu, de la Regionala de Căi Ferate Braşov.
Locomotiva electrică şi vagonetul sunt componente originale ale trenului electric, iar expunerea lor pentru public a fost realizată cu ocazia reabilitării căii ferate Câmpina-Predeal. „Locomotiva electrică a fost fabricată la data de 1 iulie 1913, la Berlin, are o lungime totală de 5.700 mm, o greutate de 3,5 tone, cu ecartament de 700 mm. Ataşat acestei locomotive este vagonul platformă, fabricat tot în 1913 la Berlin. Acesta are o lungime de 6.500 mm, o greutate de 4,5 tone şi este dotat cu frână manua