În ciuda puterii tot mai mici de cumpărare, românii au fost printre cei mai afectaţi europeni de creşterea preţurilor carburanţilor.
Grecia, în topul creşterilor de preţ
Într-un an de plină criză, preţul cu taxe al benzinei a avut o creştere de 24,4% (de la 0,918 euro/litru la 1,142 euro/litru), potrivit calculelor EVZ bazate pe datele Comisiei Europene, pentru perioada 21 decembrie 2009 - 20 decembrie 2010. Înaintea noastră se află Grecia, cu 48%, şi Suedia, cu un procent de 26,8%.
Motorina s-a scumpit şi mai mult în perioada menţionată, respectiv cu 27,4% (de la 0,878 euro/ litru la circa 1,12 euro/litru). Şi aici Grecia conduce clasamentul. Companiile petroliere susţin că preţul la pompă al car buranţilor este influenţat de o multitudine de factori, printre care variaţiile cotaţiilor internaţionale la produse finite (motorină şi benzină) sau condiţiile economice, atât locale, cât şi pe plan internaţional.
"Mai mult, 2010 a reprezentat pentru România şi o creştere a nivelului de taxare aplicat de guvern, măsură care a vizat TVA-ul şi accizele plătite de companii, aceasta având la rândul ei o influenţă puternică în determinarea preţului la pompă al carburanţilor", ne-au declarat reprezentanţii Rompetrol.
Noi majorări de la 1 ianuarie
Pe de altă parte, dacă analizăm evoluţia preţurilor fără taxe (care reprezintă aproape jumătate din preţul la pompă al carburanţilor), lucrurile nu mai sunt la fel.
Astfel, România se află la coada clasamentului - pe locul patru, pentru benzină (cu 21,3%), respectiv locul 2 - la motorină (cu 25,8%), înaintea Irlandei, unde motorina fără taxe s-a scumpit cu 16,5%. Cotaţia petrolului a crescut cu 22,5%, de la 72,47 dolari la 88,81 dolari pe baril, în perioada menţionată.
Pe d