Angajatorii şi inspectoratele teritoriale de muncă vor restitui carnetele de muncă titularilor până la sfârşitul lunii iunie 2011. Carnetele de muncă vor dispărea o dată cu intrarea în vigoare a noilor dispoziţii legale, după abrogarea dispoziţiilor Decretului 92/1976 privind carnetul de muncă, iar evidenţa muncii se va realiza electronic, prin registrul general de evidenţă a salariaţilor.
Refacerea vechimii în muncă se va face doar în instanţă, după intrarea în vigoare la 1 ianuarie a registrului de evidenţă a salariaţilor. Astfel, inspectoratele teritoriale de muncă şi angajatorii care păstrează şi completează carnetele de muncă le vor elibera titularilor, în mod eşalonat, până la 30 iunie 2011. Pentru a proba vechimea în muncă a persoanelor care au lucrat înaintea datei de
1 aprilie 2001, datele înscrise în carnetele de muncă trebuie preluate, prin copiere şi scanare, la Casa Judeţeană de Pensii.
Pentru preluarea datelor de Casa Judeţeană de Pensii, carnetul de muncă trebuie însoţit de o copie de pe actul de identitate din care să rezulte Codul Numeric Personal, iar carnetele de muncă abandonate de titulari, pentru care deţinătorul nu are copie de pe actul de identitate, nu pot fi predate caselor judeţene de pensii. „Este o ultimă ocazie pentru cei cu carnete de muncă «uitate» la foştii angajatori să-şi facă ordine în documente. După decembrie 2010, refacerea vechimii se poate realiza numai în instanţă”, precizează Inspecţia Muncii.
Angajatorii vor fi înştiinţaţi de inspectoratele teritoriale de muncă referitor la activităţile care urmează a se desfăşura în vederea predării carnetelor de muncă.
Tot de la 1 ianuarie, inspectorii de muncă vor avea permanent dreptul de a intra în sediul oricărei firme, pentru a verifica acte, şi vor putea dispune retragerea autorizaţiei de funcţionare, cu suspendarea directă a activităţii, dacă descoperă