Cei care folosesc numărul pentru urgenţe ca să se distreze le pot lua şansala viaţă celor care au nevoie reală de ajutor.
Pentru operatorii 112, Sărbătorile nu au de multe ori miros de cozonac. „Cred că nu am mai avut liber în aceste zile de vreo patru ani", povesteşte o tânără operatoare, tot trăgându-şi nasul din cauza unei răceli care nu îi dă pace. Nici nu termină bine de vorbit şi îşi fixează din nou privirea în cele două monitoare de pe birou. Cu un singur click preia un nou apel.
- Buna ziua! 112. Ce urgenţă aveţi ? (...) Ce s-a întâmplat? (...) E conştient? Poate respira normal? Ce vârstă are? Ce adresa este? Rămâneţi o clipă, o să răspundă ambulanţa.
La biroul alăturat, şefa de tură recepţionează alte apeluri. Telefoanele sună fără încetare. O femeie tocmai anunţă un accident de maşină, peste alte câteva secunde o fetiţă de la grădiniţă cade de pe scaun şi îşi rupe piciorul, un bătrân de 77 de ani are un junghi în piept, iar unei profesoare de la o şcoală generală i se face rău. „SMURDU, mai ai resurse?", se aude întrebarea unei operatoare, printre alte zeci de zumzete.
Pentru scurt timp, şirul urgenţelor se opreşte şi încep apelurile amuzante. O doamnă în vârstă anunţă că cineva taie copaci pe Bulevardul Eroilor, o fetiţă de doi ani se plictiseşte cu bunica, un bătrân se prezintă drept Ceauşescu. „La mine a fost ieri Băsescu", zice râzând una dintre operatoare.
80% din apeluri sunt false
Fiecare operator 112 preia în jur de 500 de apeluri într-un interval de opt ore. Dintre acestea, doar 20% anunţă o urgenţă reală. În urmă cu cinci ani, situaţia era şi mai gravă. „98% din apeluri erau false şi doar 2% adevărate", spune Dan Popescu, şeful Direcţiei pentru Apel Unic de Urgenţă. „După ce am susţinut campanii de informare, oamenii au înţeles că acest număr este pentru urgenţe. În 2010, am reusit să ajungem la numai 76% apelur