Cei mai mulți dintre noi privesc spre 2011 ca spre anul în care dificultățile financiare vor lua sfârșit. Oamenii de afaceri sunt, însă, de altă părere, puținii optimiști fiind din domenii de nișă, cum ar fi comerțul online sau consultanța.
„Problemele cele mai mari pentru 2011 sunt legate în continuare de lipsa unei viziuni guvernamentale coerente cu privire la reluarea investițiilor, la absorbția fondurilor structurale pentru investiții de infrastructură, ca și la lipsa unor măsuri clare de susținere a mediului economic”, spune unul dintre cei mai celebri și activi antreprenori români, Marius Ghenea. Adăugați la opinia sa și nemulțumirile privind lipsa politicilor de stimulare a consumului intern și de reducere a pieței negre a muncii și veți avea imaginea de ansamblu pe care și-au format-o antreprenori și manageri din cele mai importante domenii asupra anului ce stă să înceapă. Evident, punctele lor de vedere depind și de sectorul pe care îl reprezintă.
„Pentru 2011 aștept ca băncile să înceapă să înțeleagă că fără a face niște concesii de la strategia gurmandă pe care au adoptat-o, nu se poate relua consumul. Sper, de asemenea, că guvernanții vor înțelege că puterea de cumpărare a românilor le este un aliat și nu un adversar. Mi-e teamă, însă, că nu vor înțelege lucrurile astea”, spune patronul producătorului Mobexpert, sătul, probabil, de accesul redus la creditare al potențialilor săi clienți.
În alt domeniu, Mihai Ghyka, directorul general al StarBev (producătorul berilor Bergenbier, Stella Artois și Beck`s), spune că, „după un an foarte dificil, cele mai rele lucruri posibile în 2011 sunt creșterea fiscalității (taxe, impozite, accize), care ar genera o nouă creștere de prețuri și un nou declin al consumului, volatilitea crescută a leului și incertitudinea legată de creșterea fiscalității și a șomajului.”
Temeri similare are și pre