În 1840, inventatorul şi industriaşul francez Jean-Baptiste André Godin înlocuia soba tradiţională din tablă cu una din fontă. „Istoria va reţine succesele noastre”, prevedea cu încredere, în anul 1880, proprietarul de-acum faimoasei fabrici Godin, din comuna Guise, la nord-vest de Paris. Aşa s-a şi întâmplat: istoria a reţinut succesul aparatelor de încălzire ale producătorului francez, dar l-a uitat pe inventator. Din nume propriu şi marcă, „Godin” a devenit, în limba română, „godin” – adică „sobă de fier (cilindrică) folosită la încălzit”.
În istoria firmei Godin, anul 1840 este unul de referinţă: e anul în care Jean-Baptiste-André Godin – un tânăr industriaş francez care pusese pe picioare o făbricuţă de piese turnate pentru sobe – obţine primul brevet pentru fabricarea unor sobe din fontă. E începutul unei poveşti de succes, iar povestea nu s-a sfârşit niciodată, dacă ne gândim la incredibila putere a mărcii Godin, care s-a transformat în substantiv comun, devenind, în limba română, sinonimă cu „soba”. Aceasta, în ciuda faptului că, pe parcursul secolului al XIX-lea, atelierele Godin produceau o gamă variată de aparate de încălzire – cuptoare, sobe, maşini de gătit, şeminee etc. – iar accentul cădea, în cataloagele de prezentare, mai cu seamă asupra maşinilor de gătit („cuisinières”), care primiseră, de altfel, şi medalia de aur la Expoziţia Internaţională de la Paris din 1878.
(File din catalogul de prezentare a produselor firmei Godin (ediţia 1914), care arată diferite modele de sobe (sus) şi fabrica din Guise (stânga). În practica publicitară a timpului, pe lângă reclame în publicaţii şi postere de promovare, firma se folosea şi de cataloage ilustrate, destinate însă nu persoanelor particulare, ci acelora care se ocupau de vânzarea cu amănuntul a produselor Godin. Prezenţa cataloagelor de fabrică printre instrumentele de promovare a