Capat de linie Odata cu Ferma animalelor, a lui George Orwell, porcul devine un animal social si... revolutionar. Isi ia soarta in propriile picioare (ca nu poti sa spui: miini). Incit, te si intrebi: de ce autorul n-a investit, ca sef de ferma si cap al revoltei animale, un ciine, un cal, un corb sau un porumbel - despre care merge vorba ca sint cele mai istete animale - si a preferat un porc? Personajul principal al stirilor din aceste zile nu este nici Basescu, nici Boc, nici Crin sau Ponta. Este porcul cu majuscula, porcul nostru cel de toate zilele, porcul caruia i se inchina tot romanu' si i se aduc laude ca unui animal sfint. Si destept. Poate ca e. In folclor si in Povestea porcului, a nazdravanului humulestean - dar si in atitea alte povestioare cu tilc - porcul e un animal istet, inventiv si... curat. Curat murdar, vorba ceea. "Esti murdar ca un porc!" e o discriminare, atita vreme cit si altor animale le place sa se balaceasca-n noroi, dar nimeni nu spune: "Esti murdar ca un hipopotam!" ori "Ca un elefant!". Sau poate ca se spune, acolo, in Africile si in Asiile lor. Odata cu Ferma animalelor, a lui George Orwell, porcul devine un animal social si... revolutionar. Isi ia soarta in propriile picioare (ca nu poti sa spui: miini). Incit, te si intrebi: de ce autorul n-a investit, ca sef de ferma si cap al revoltei animale, un ciine, un cal, un corb sau un porumbel - despre care merge vorba ca sint cele mai istete animale - si a preferat un porc? Poate ca, pe alte continente, ferma ar fi fost condusa de un elefant sau de o camila, dar sa nu uitam ca actiunea revolutionara se petrece in Anglia, o Anglie industriala si potential predispusa revolutiilor sociale. In fapt, parabola este a unui stat totalitar comunizant, care nu putea fi, la ora publicarii Fermei animalelor (1945), decit Rusia lui Lenin si Stalin. De altfel, cu un an inainte, cartea fusese respinsa