Emanuel Derţa e exemplul perfect al românului care s-a zbătut să-şi facă un rost în afara graniţelor. Nu prin şmecherii şi înşelăciuni, ci prin studiu, muncă şi multe sacrificii. A lucrat ca designer la Fiat, apoi la Ford, iar de câţiva ani are propria firmă de design auto. Acum desenează automobile pentru firme din Italia şi China, pe care le vom vedea în curând în saloanele şi pe străzile din Europa. Nu prea vorbeşte despre proiectele actuale, are contracte solide cu clauze de confidenţialitate. De altfel, are şi acea modestie care le lipseşte multora dintre cei care s-au realizat peste hotare.
Povestea lui Emanuel Derţa este fantastică. A început ca orice copil care visează să conducă maşini aerodinamice, doar că schiţele nu s-au rătăcit prin vreun caiet uitat, ci au crescut şi s-au transpus peste ani în maşini adevărate.
Liceul l-a terminat la Târgu-Mureş, iar imediat după s-a înscris la o universitate privată, “la cererea părinţilor, mama voia să fac economie, chestie care mie nu-mi plăcea”. Destinul i s-a schimbat cu 180 de grade când a văzut un concurs de design organizat de Nissan. S-a înscris, iar din acel moment a început să-şi trăiască visul. “Evident, nu am câştigat nimic, nu aveam cunoştinţe, dar era pasiunea mea. La scurt timp am primit o ofertă de la o universitate, dacă vreau să particip la un master de design de automobile. Clar, era visul meu dintotdeauna, am zis da.
Atunci un apartament în Târgu-Mureş costa 10.000 de mărci şi anul pe mine mă costa 10.000 de mărci. Am reuşit să mă înscriu cu ajutorul familiei mele. Acolo poţi să intri la master chiar dacă nu ai terminat o universitate. A trebuit să dau un examen şi nişte interviuri grele, în care ei căutau să vadă că ai totuşi un pic de talent. Am terminat masterul al doilea, imediat am fost selecţionat de Citroën să mă duc încă un an la universitate, încă un master de un an şi