A fost construită în şapte ani. Preţul lucrării – 20 de milioane de euro. Procesul intentat de primul constructor poate scoate din buget alte 11 milioane de euro / Foto: Dan Tomozei / Jurnalul Naţional Inaugurată în mare grabă de 1 decembrie, centura Sibiului costă cât nu face. Prezent la tăiat panglici de ziua naţională a României, Emil Boc, premierul României, a recunoscut de altfel că varianta fostei Capitale Europene a fost “cam scumpă”. Estimată iniţial la puţin peste 50 de milioane de euro, centura a costat la final puţin peste 70 de milioane de euro. 75% finanţare ISPA, 25% partea României. Pentru cei 23 de kilometri, gata în şapte ani, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) a plătit în jur de 20 de milioane de euro.
Din păcate însă, vom mai plăti pentru această centură încă jumătate din valoare. Asta pentru că primul constructor, firma italiană Todini Construzioni Generali Spa, care a contractat lucrările în 2003, a obţinut o decizie care obligă statul român la plata altor 11 milioane de euro. În acest moment, decizia Comisiei de Adjudecare a Disputelor (CAD) se găseşte pe masa instanţei arbitrale. Ce-i drept, până la finalizarea arbitrajului nu plătim nici un ban. Dar până atunci avem de onorat însă contractele cu casele internaţionale de avocatură care ne apără. CNADNR a plătit deja Casei de avocatură Corbett & Co. aproape 670.000 de euro. Contractul, în valoare de 1.270.000 de euro, a fost semnat în 2008 pentru asistenţă juridică în cazul variantei ocolitoare a municipiului Sibiu.
Potrivit Sistemului Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), la 8 decembrie 2010, printr-un act adiţional în valoare de 600.000 de euro, CNADNR îşi asigura reprezentanţa juridică cu Corbett & Co. Compania a mai dat şi un avans de 5 milioane de euro primului constructor – Todini. Italienii au plecat trei ani mai târziu şi au lăsat lucrări fina