Transportatorii români sunt supăraţi că benzina şi motorina costă, după recenta scumpire, la fel ca în Austria, cu toate că acciza este mult mai mică în România. "Acciza este mai mică în România cu 32%, dar preţul final este mai mic doar cu 5%.
Unde merge diferenţa? În condiţiile în care preţurile la pompă pentru carburant sunt egale în România şi în Austria, statul român trebuie să reţină aceeaşi sumă ca şi statul austriac sub formă de taxe, acciză plus TVA", au declarat reprezentanţii Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR). Ei au calculat că, în aceste condiţii, statul român ar trebui să încaseze anul următor peste 500 milioane de euro în plus faţă de anul acesta. Banii ar fi suficienţi pentru a construi 130 kilometri de autostradă, spun transportatorii. Ei au cerut Guvernului o poziţie "hotărâtă" pentru stoparea creşterii "necontrolate" a preţurilor la carburanţi.
Preţurile carburanţilor nu vor rămâne, însă, la acest nivel, pentru că benzina şi motorina vor continua să se scumpească şi în 2011. Dacă în 2010, carburanţii s-au scumpit în România cu 16,9% (în euro), de la începutul acestei luni acciza pentru benzina fără plumb creşte din nou cu 15 euro pe tonă, adică de la 452 de euro la mia de litri la 467 de euro pe mia de litri. Petrolul a încheiat anul în creştere cu peste 12%, la o valoare medie de aproape 80 de dolari pe baril, al doilea cel mai ridicat record din istorie, datorită revenirii cererii pe plan mondial, a iernii neobişnuit de reci şi a scăderii stocurilor. Un studiu recent arată că livrările membrilor Organizaţiei Ţărilor Exportatoare de Petrol (OPEC), în decembrie, au fost în medie de 26,75 milioane de barili pe zi, în creştere faţă de 26,70 milioane de barili pe zi, în noiembrie. Miniştrii OPEC au afirmat că nu pot furniza mai mult ţiţei pentru a stopa creşterea preţului, apreciind că un preţ de 100 de do