Ce se poate găsi într-o carte despre care se spune că este "una dintre cele mai importante cărţi de management din toate timpurile"? "Majoritatea lor - spune Phil Rosenzweig, autorul volumului Efectul de halou şi alte opt iluzii economice care îi induc în eroare pe manageri - pun, de la început, următoarea întrebare: Ce determină înalta performanţă? Cartea mea începe prin a răspunde la o întrebare diferită: De ce înalta performanţă este atât de dificil de înţeles?".
Phil Rosenzweig se explică: O mare parte a gândirii noastre economice este afectată de "deliruri", adică de erori de logică şi raţionamente greşite care ne distorsionează înţelegerea cauzelor reale ale performanţei întreprinderii. Cel mai întâlnit "delir" este efectul de halou. Atunci când vânzările şi profiturile unei companii sunt ridicate, oamenii cred, adesea, că aceasta are o strategie genială, un lider vizionar, angajaţi capabili şi o cultură corporatistă excepţională. Când performanţele se lasă aşteptate, ei consideră că strategia este greşită, că managerii sunt aroganţi, angajaţii - mulţumiţi de sine, cultura - stagnantă. În realitate, performanţa companiei generează un halou care modelează felul cum îi percepem strategia, conducerea, angajaţii, cultura şi multe altele.
Efectul de halou modelează totul - lucruri, oameni, lideri, aprecierile pe care le facem, procesele decizionale. Aşa se explică de ce o companie, un lider, un conducător de firmă se află la un moment dat în frunte, admirat, adulat, curtat, comentat, iar apoi, după ce s-a prăbuşit de pe piedestal, e comentat dur şi disecat. "Efectul de halou reprezintă delirul fundamental. Este o eroare - uneori alcătuită din mai multe erori - care apare iarăşi şi iarăşi, afectând calitatea informaţiilor noastre şi diminuându-ne capacitatea de a analiza clar factorii ce modelează performanţa întreprinderii."
Dar acesta nu este si