În ziua deschiderii, cu ochii roşii de nesomn, reprezentanţii companiei Futureal, dezvoltatorul mallului Gold Plaza din Baia Mare, căutau resursele să zâmbească celor 500 de invitaţi, la poate ultima inaugurare de centru comercial în plină criză economică. Până în toamna anului viitor va fi linişte pe acest segment. Dar destui dezvoltatori n-au renunţat la ideea de a mai construi malluri în România.
În luna martie 2009, jurnaliştii şi primii vizitatori făceau ochii mari în Bucureşti, cu ocazia inaugurării centrului comercial Grand Arena, în care erau ocupate doar 80 din cele 180 de spaţii anunţate. "Este primul mall care se deschide în acest an", explicau reprezentanţii Grand Arena, făcând referire la faptul că efectele crizei se făceau simţite şi pe piaţa centrelor comerciale din România.
Între timp, toate centrele comerciale care au mai fost inaugurate pe piaţa locală au avut "circumstanţe atenuante" pe fondul crizei, dar în timp ce la unele proiecte este mai uşor să numeri spaţiile ocupate, alţi dezvoltatori au reuşit să îşi facă lecţiile mai bine.
Eforturi financiare mai mari, multe nopţi nedormite şi sacrificarea profitabilităţii, cel puţin în primii ani - sunt trei dintre măsurile pe care dezvoltatorii care au continuat să construiască malluri în această perioadă au fost nevoiţi să le adopte.
"Ai nevoie de echipe mult mai mari pentru a dezvolta un mall în această perioadă. Am avut cinci oameni de la Colliers şi alţi cinci angajaţi ai Futureal care au lucrat pe partea de închiriere a spaţiilor. Alţi şapte oameni au coordonat procesul de amenajare a magazinelor de către chiriaşi. Au fost cazuri în care am pus muncitorii noştri să amenajeze magazinele în locul retailerilor", explică Eran Socher, managerul de dezvoltare al mallului Gold Plaza din Baia Mare, ultimul centru comercial finalizat în acest an.
Chiar şi cu această mobi