In ultimii doi ani piata de print a avut cel mai mult de suferit de pe urma contextului economic actual, fiind lovita din doua directii: pe de o parte taierea bugetelor de publicitate, miscare coroborata cu migrarea acestora spre online, respectiv incasarile mai mici pe fondul vanzarilor in scadere.
Va depasi online-ul printul la publicitate in 2011? Mediul online castiga teren, o tendinta care se aplica in toate tarile din Europa de Est. In prezent, Romania este tara in care online-ul acapareaza cel mai mic procent din bugetele de publicitate – de sub 5%, in 2010. In Polonia si Ungaria procentul creste pana la 15%, in Cehia 18%, iar in Letonia si Estonia e de peste 12%. Romania este insa o piata cu mult potential pentru cresterea online-ului, datorita penetrarii largi a broadbandului, declara Anna Lubowska, CEO al MEC Central & Eastern Europe si MEC Polonia.
Semnale privind o inversare a clasamentului in favoarea online-ului exista, insa momentan doar in tari precum Marea Britanie sau SUA. Astfel, Arthur Sulzberger Jr., presedintele New York Times Company, a declarat anul acesta ca firma pe care o conduce va fi fortata ca la un moment dat, in viitor, sa renunte la versiunea tiparita a publicatiei The New York Times. In plus, in Marea Britanie online-ul a depasit deja TV-ul si printul in privinta veniturilor din publicitate.
In cazul Romaniei, jucatorii din online cred ca valoarea pietei de publicitate online o va depasi pe cea de presa scrisa abia in 2012.
“Imi place sa cred ca vom descoperi ca online-ul a depasit deja print-ul cand vor fi numarate cheltuielile pe reclama pentru 2010. Asta daca luam in calcul si investitiile in publicitatea pe Google, care nu sunt tocmai de neglijat. Dar imi place la fel sa cred ca print-ul va rezista si ca scaderea dramatica de pe piata locala se va opri in curand. Imi doresc ca presa tiparita sa crea