Piaţa locală de mobilă, un business anual de aproape 1 miliard de euro, va avea o scădere de 15-20% în 2010. Principalii jucători au făcut promoţii, oferă rate cu dobândă zero şi au extins oferta de accesorii pentru a salva, atât cât se putea salva, din vânzări.
Al doilea an de hemoragie a businessului parcă a trezit la viaţa managerii din retailul de mobilă, iar campaniile derulate au avut pentru prima dată de la începutul crizei ecou în piaţă.
Managerii au fost forţaţi să vină cu soluţii şi după ce majorarea TVA din vară a căzut ca o bombă în economie, în condiţiile în care vânzările în această industrie erau oricum afectate. Fără campaniile de promovare agresive, fără noile proiecte, anul 2010 ar fi putut fi dezastruos în piaţa de mobilă.
Declinul de 15-20% este semnificativ, însă era aşteptat. Majoritatea prognozelor jucătorilor de la începtul anului avansau acest procent cu toate că erau şi voci care îndrăzneau să spere la o uşoară revenire în a doua decadă din 2010.
Unii sunt pesimişti. "Credeam că primele luni din 2010 vor fi rele, iar apoi vor veni şi vremuri mai bune, dar am avut majorarea de TVA care a dat peste cap toate estimările. Fără o schimbare importantă de idee de business şi fără un ajutor la nivelul consumului, care să vină fie dintr-o renegociere bancară, fie din reducerea TVA, nu văd un motiv ca în 2011 să fie mai bine", este de părere Dan Şucu, proprietarul Mobexpert, cel mai mare jucător din industria de mobilă (producţie şi retail).
Grupul a avut în 2009 o scădere de 21% a vânzărilor anuale, scădere dublă comparativ cu estimările iniţiale. Criza a topit 54 de milioane de euro din afacerile celui mai puternic grup din industria mobilei, care a ajuns să ruleze numai 115 milioane de euro. Grupul sărise de pragul de 100 de milioane de euro cifră de afaceri în 2004, astfel că efectele crizei au tras înapoi afac