Din cauza tehnologiei vechi de decenii şi a concurenţei tot mai aprige de pe piaţa materialelor de construcţii, mulţi producători sunt nevoiţi să investească în continuare zeci de milioane de euro pentru a putea supravieţui pe piaţă. Investiţiile noi şi retehnologizările au început să "schimbe faţa" cărămizilor, deşi producătorii nu se aşteaptă la o revenire bruscă a cererii în construcţii.
Numai anul trecut şi pe parcursul anului 2010 s-au pus în funcţiune trei fabrici de cărămidă în care au fost investite peste 67 de milioane de euro, iar în următorii doi ani se mai anunţă alte două proiecte, atât pe segmentul producţiei de cărămidă, cât şi de BCA, cu o valoare cumulată de aproape 40 de milioane de euro.
Cel mai mare producător de cărămizi din lume, grupul Wienerberger, care deţine la nivel local 34% din piaţă, a spus recent că va relua investiţiile propuse, de 100 de milioane de euro, după ce piaţa îşi va reveni.
În schimb, producătorii mai mici încearcă în această perioadă să recupereze din decalaje şi să câştige cotă de piaţă, deşi anul acesta piaţa de cărămidă este estimată să coboare cu 10-20%, la mai puţin de 100 milioane de euro, iar cea de BCA ar putea să scadă cu 10%, la o valoare similară.
"Fabricile de materiale de construcţii de la noi sunt toate realizate prin anii 70' şi investiţiile vin în primul rând din nevoia de modernizare. România este caracterizată de un deficit major de locuinţe noi, iar parcul locativ existent este în continuă degradare. Ca perspectivă, este un domeniu ce va marca în perioada următoare o creştere şi numai producătorii ce pot oferi produse ieftine şi calitativ superioare se pot menţine în piată. În consecinţă, se fac investiţii în tehnologii noi atât pentru înlocuirea capacităţilor învechite, cât şi pentru creşterea productivităţi", spune Roxana Gheorghe, preşedintele Soceram Bucureşti, care a d