Există standarde de cost, sunt prevăzute sancţiuni, dar şi şmecherii legale prin care lucrările făcute de mântuială se decontează chiar în baza sentinţelor judecătoreşti
La nivel naţional, 100 de milioane de euro sunt alocaţi de Ministerul Transporturilor (MT) pentru deszăpezire şi alte lucrări de întreţinere a drumurilor, ce vor fi executate în iarna 2010-2011. Suma este comparabilă cu cea cheltuită anul trecut şi cu cea din sezonul rece 2008-2009, şi se prevede că va fi suplimentată, la 150 de milioane de euro, în cazul în care abundenţa ninsorilor va depăşi prognozele.
Au fost stabilite şi standardele de costuri (valorile de referinţă) pentru întreţinerea drumurilor pe timpul iernii. Astfel, pentru drumurile incluse în nivelul I de viabilitate (autostrăzi, drumuri cu 4 benzi de circulaţie, drumuri cu 2 benzi care leagă Capitala de oraşele reşedinţe de judeţ) standardul de cost este fixat la 4.509 euro/km pentru perioada 1 noiembrie - 31 martie. Pentru nivelul II de viabilitate (drumuri naţionale din clasele tehnice III şi IV, cu trafic între 3.501-8.000 vehicule în 24 de ore), standardul de cost este de 3.688 euro/km, iar pentru nivelul III (restul drumurilor naţionale care trebuie menţinute în stare de viabilitate) ar trebui achitaţi până la 2.520 euro/km.
Lungimea reţelei de drumuri din România este de aproape 200.000 de kilometri. Compania Naţională de şi Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) are în administrare 263 km de autostradă şi aproape 16.000 km de drumuri naţionale.
Lucrările de mântuială - decontate prin lege
Pe de altă parte, este prevăzută şi penalizarea firmelor care nu îşi respectă angajamentele contractuale, având întârzieri în intervenţii. Cu toate acestea, societăţile de profil au inventat, deja, un model de ocolire a sancţiunilor. Adică, un model de încasare a banilor pentru activităţile pe care nu le-au presta