Umbra Chinei planează asupra scandalului de spionaj care a zguduit săptămâna aceasta constructorul francez de automobile Renault. Cei trei înalţi responsabili concediaţi sunt bănuiţi că ar fi dezvăluit secerete industriale unor concurenţi chinezi. Cei mai înalţi responsabili ai statului francez au fost mobilizaţi să intervină în această afacere.
E adevărat că statul francez mai deţine 15 la sută din Renault. Statul francez deţine o şesime din capitalul lui Renault de unde şi intervenţia directă şi rapidă a preşedinţiei. Potrivit unei surse guvernamentale citată de agenţia Reuters, palatul Elysée a sesizat Direcţia centrală a informaţiilor interne pentru a cere o anchetă în această afacere de spionaj industrial. Aceeaşi sursă spune că pista privilegiată este una chinezească.
Firma Renault a refuzat pentru moment să comenteze. Dacă însă bănuielile se adeveresc, ar fi vorba de una dintre cele mai răsunătoare afaceri de spionaj ai ultimilor ani din Franţa. "Expresia "război economic", adesea deplasată, este în cazul de faţă foarte potrivită" a spus ministrul francez al industriei Eric Besson.
Cei trei responsabili lăsaţi fără atribuţii luni la Renault - dar încă nu daţi afară - erau implicaţi în programul de vehicule electrice, o tehnologie pe care constructorul mizează enorm şi în care a decis alături de partenerul său japonez Nissan să investească 4 miliarde de euro. Numai Renault a depus déjà 56 de brevete pe maşini electrice şi alte o sută sunt pe cale să fie finalizate.
Tehnologia electrică permite reducerea gazelor cu efect de seră şi este considerată inconturnabilă de mai toţi constructorii din lume. În plus ea este sprijinită financiar de toate puterile publice.
Securitatea secretelor industriale nu este însă doar de domeniul automobilului spune Olivier Hassid, director general al clubului directorilor de securitate a marilor f