- Politic - nr. 699 / 8 Ianuarie, 2011 ,,Cele rele sa se spele, cele bune sa se adune" - parca asa este urarea ce se zice la inceput de an. Adica... cele rele sa se uite! Uite ca pana si la acest capitol suntem inventivi: cele rele sa le… tragem dupa noi si in anul nou! Este vorba de ,,complexul propriei inferioritati" - indiferent ca antetul se asaza in fruntea denominarii unei etnii sau este portdrapelul personalitatii care face diferenta dintre stima de sine si… stigma de sine! La moda zilei este dezbaterea denominarii unei etnii si a individului care apartine acesteia: rom(ii) / tigan(ii)?! S-a ajuns pana la academicieni pentru a ne explica, noua "mamaligarilor", ca mamaliga se face din malai, care, la randu-i, printr-un proces complex, se face din porumb, care poarta denumirea de "cucuruz", "papusoi", "zeea mais"…etc.! No, amu-i amu! Care-i mai ocos? Hal de-i zice porumb? Sau hal de-i zice cucuruz ? Ori, poate, hal mai ocos din ocosi…, care zice zeea mais? Nu cumva, indiferent cum denumim planta, pana la urma, tot mamaliga iese din ea? Asa este si cu problema "spinoasa" a romilor/tiganilor! Pana la urma, nu impreuna traim? Pana la urma, romii/ tiganii nu sunt cetateni romani? Aici este "cheia"! Complexul propriei inferioritati, indiferent de etnia careia ii apartine cetateanul Romaniei! Psiho-sociologii si-au permis, asa, din joaca, sa faca o statistica a celor care poarta cu demnitate stima de sine a cetateniei romane? Cati dintre cei plecati in afara hotarelor tarii au motivatia demnitatii cetateniei romane, in opozitie cu motivatia stigmei de sine, declarata si expusa in fraze de un umor morbid si pagubos: "Frumoasa tara, pacat ca e locuita"?! E mult mai usor sa constatam efectul si sa-l repudiem teoretic, prin docte si academice explicatii (e vorba de tigani, desigur), decat sa deslusim cauza acestei desantate asemanari speculative "rom = rom(an)", nu: "