Preţul carburanţilor de top a ajuns în aceste zile la un nivel-record de 5,74 lei pe litru şi se îndreaptă spre pragul psihologic de şase lei pe litru. Taxele, care reprezintă jumătate din preţul de la pompă, au crescut la 1 ianuarie. Cotaţiile petroliere sunt la maximul ultimilor doi ani, iar leul s-a depreciat.
Începutul anului a însemnat o nouă lovitură pentru bugetul românilor: scumpirea carburanţilor. Principalul motiv a fost creşterea accizelor cu peste 3% atât în cazul benzinei, cât şi a motorinei, care a avut un impact puternic, în condiţiile în care acciza reprezintă 35% din tariful de la pompă. La acest lucru s-au adăugat încă doi-trei bani pe litru ca urmare a faptului că, de la 1 ianuarie, carburanţii de pe piaţă trebuie să conţină cel puţin 5% biocombustibil, faţă de 4% până acum.
Mai mult, cotaţiile internaţionale ale barilului de petrol au atins valori maxime ale ultimilor doi ani în prima parte a lunii decembrie, adică peste 88 de dolari pe baril. Cotaţiile de atunci se reflectă asupra preţurilor la pompă din aceste zile, întrucât un ciclu de rafinare a ţiţeiului durează cam 30-45 de zile.
Astfel că preţurile la pompă din aceste zile reprezintă recorduri absolute pentru ceea ce trebuie să scoată din buzunar un şofer. Anul acesta, în martie, a fost depăşit pragul psihologic de cinci lei pe litru pentru cei mai scumpi carburanţi, care în prezent se îndreaptă vertiginos spre următoarea ştachetă, cea de şase lei.
Banca Naţională este încă în ceaţă
„Cunoaşteţi poziţia Băncii Naţionale, care a fost exprimată prin vocea guvernatorului. Nu înţelegem ce se întâmplă pe piaţa carburanţilor şi de unde vin aceste scumpiri. Este de neînţeles această dinamică a preţurilor la benzină şi motorină, în condiţiile în care avem încă extracţii interne şi faţă de anii trecuţi un preţ mai rezonabil pe piaţa internaţională la ţiţei", a