CULMEA COMERŢULUI. Zeci de mii de români cer o gumă pe care turcii au încetat să o producă.
1 /.
"Ăsta nu e mirosul de gumă Turbo?", şi-a întrebat colegele o studentă la ieşirea dintr-un magazin de articole sportive din Bucureşti. Acum 10-15 ani, Maria lua câte 3-4 gume deodată şi făcea ditamai balonul, care i se lipea de obraji. Acum, 90.000 de tineri români spun că ar cumpără în orice moment o gumă Turbo, deoarece pentru ei e o parte importantă a copilăriei trecute.
Orbit, una dintre cele mai consumate mărci de gumă de mestecat din lume, are vreo 840.000 de prieteni pe reţeaua de socializare Facebook. Din toată lumea. Guma Turbo a strâns 90.000 de prieteni numai în România, cam cât au Antonescu, Geoană, Băsescu, Ponta, Tăriceanu, Udrea şi Iliescu la un loc.
Ultimii vânzători
Cele mai multe anunţuri de genul "Am gumă Turbo" datează de prin 2007-2008. După aia, secetă. S-au mai vândut câteva cutii, până în 2009. Robert Patrichi a dat un anunţ în 2008 pe un blog şi de atunci îl tot sună lumea. "În fiecare lună mă sună 4-5 oameni", spune el.
Prin 2009, l-a căutat un regizor care se gândise să includă în filmul său o secvenţă cu o ţigancă vânzând gumă Turbo la colţ de stradă. "Dar nu mai aveam. Apoi, m-a sunat el peste o lună şi mi-a spus că a «săpat» şi a aflat că nu se mai produce". În Bucureşti, pe la Piaţa Crângaşi, era un magazinaş care încă mai vindea Turbo, prin 2009. Acum, la acelaşi magazin, acelaşi vânzător spune că distribuitorul nu i-a mai adus Turbo de un an. Cum au dispărut gumele de pe piaţă, au apărut colecţionarii de abţibilduri, iar unul dintre ei le are pe toate.
Primii colecţionari
"Pentru orice colecţionar de surprize de pe vremuri, Turbo era stâlpul colecţiei. Fetele se joacă cu păpuşi, băieţii cu maşinuţe. Clar. Maşinile nu lipseau din nicio colecţie. Nu toţi colecţion