Reteaua de socializare Facebook este subiectul unei stiri in fiecare zi, dar in ultimul timp a atras si mai multa atentie. Aparitia site-ului este descrisa intr-un film despre care se spune ca va castiga un premiu Oscar, iar fondatorul Mark Zuckerberg a fost numit omul anului de catre revista Times.
Dar asta nu e tot. In urma unei investitii de 500 de milioane de dolari facuta de Goldman Sachs si Digital Sky Technologies toata lumea a aflat ca Facebook valoreaza 50 de mliarde de dolari, scrie NewsWeek.
Daca evaluarea este corecta, atunci site-ul de socializare a depasit deja Yahoo!, eBay si Time Warner si se indreapta puternic spre Amazon si Google.
Dar cum a fost facuta totusi evaluarea companiei? Unii experti o compara cu Disney, dar nu are active tangibile ca aceasta. Disney are parcuri de distractii, hoteluri, vase de croaziera, personaje celebre a caror imagine se vinde pe orice produs si o colectie uriasa de filme clasice de desene animate. Facebook, in schimb, nu are decat o retea virtuala cu peste 500 de milioane de membri si servere care costa pana la 700 de milioane de dolari.
Cum profitul companiei nu a fost facut niciodata public, nu putem sa nu ne intrebam ce obtine de fapt un investitor.
Explozia brusca a valorii unor site-uri de social media precum Facebook si Twitter aminteste de obsesia pentru afacerile online din urma cu 15 ani, cand a fost creata bula "dotcom". Desi Internetul era folosit atunci mult mai putin decat in zilele noastre, iar utilizatorii nu indrazneau sa impartaseasca cu cineva datele personale sau informatiile bancare, unii investitori vizionari au vazut potentialul online-ului si au inceput sa arunce cu bani.
Unele investitii au avut succes si au devenit companii precum Google sau Amazon, dar altele, ca GeoCities, Freeinternet.com, theGlobe.com, nu au dat randam