Politia Rutiera vrea sa sanctioneze mai aspru agresivitatea la volan. Sunt vizate, intr-un proiect de modificare a Codului Rutier, toate acele manifestari din trafic care ne imping la nevroza: de la flash-urile repetate cu farurile, claxonatul isteric si slalomul printre masini la franele bruste si nejustificate etc.
Intr-o tara cu trafic comparabil doar cu cel din Istanbul, initiativa este salutara. Cate sanse de reusita are ea insa este discutabil cat timp Politia Rutiera arata asa cum arata: corupta, timorata si, cel mai adesea, neprofesionista.
Nici actualul cod nu este aplicat cum se cuvine tuturor, nici acum politistii nu indraznesc sa se atinga de anumite masini si anumite numere sau nu actioneaza in anumite zone. Ati vazut, de exemplu, vreo masina ridicata in zona Beller - Piata Dorobanti, din Bucuresti, indiferent cat de aiurea este ea parcata?
Si atunci de ce am spera ca vor fi aplicate serios si unitar prevederi cu mult mai interpretabile si susceptibile de a se intoarce impotriva agentului constatator precum bumerangul, daca cel sanctionat are acces direct la superiorii sai? Dupa cum asemenea prevederi invita la abuzuri si la coruptie.
Pe de alta parte, agresivitatea din trafic face parte dintr-un fenomen mai amplu din societatea romaneasca, macinata de un puseu de violenta. Ea nu se manifesta neaparat la nivelul infractionalitatii majore, caci, in pofida bombardamentului senzationalist al televiziunilor, care improasca cu sange in toate jurnalele de stiri, cifrele arata ca nu s-a produs nicio modificare majora fata de anii trecuti.
Agresivitatea este una, sa-i zicem, minora, in primul rand verbala, dar extrem de extinsa si ea se manifesta, intr-adevar, din trafic, unde injuratura si adesea pumnul zboara rapid catre adversar, pana in familie, dar si in cele mai inalte sfere politice.