Chiar daca in ultimii doi-trei ani mii de firme au fost nevoite sa isi inchida activitatea, "in Romania este inca usor sa deschizi o afacere care sa aiba succes", afirma de curand specialistul in recrutare George Butunoiu la un eveniment dedicat antreprenorilor. Wall-Street a discutat cu mai multi antreprenori despre acest subiect si a aflat care este opinia acestora.
“Este inca simplu de facut o firma, pentru ca sunt o multime de domenii de business noi si este mai usor decat in alte tari, precum Anglia sau Germania. Dar, intr-adevar, nu mai este la fel usor ca acum 10 ani sau mai ales acum 20 de ani”, explica George Butunoiu, adaugand ca o afacere de succes este una care creste, la inceput, cel putin cu 20-30% anual.
Din 1990 si pana in noiembrie anul trecut au fost inmatriculate 2.077.733 de firme, conform datelor de la Registrul Comertului, dintre care 114.591 in anul trecut, comparativ cu 81 de companii in 1990. Cei mai buni ani in privinta deschiderilor de companii au fost insa 2004 si 2005.
“Cred ca nu este mai dificil decat pe alte piete. Este adevarat ca unele conditii (birocratice, fiscale, de recuperare a creantelor etc.) din alte piete sunt mai favorabile, insa in Romania avem cateva avantaje: un numar mare de locuitori, competitie scazuta, putini romani cu mentalitate antreprenoriala, costurile cu forta de munca sunt reduse”, afirma Octavian Badescu, fostul director general al Alo Curier si cel care a lansat compania Sameday (servicii de livrare in aceeasi zi), Field Expert (marketing direct) si compania de cercetare de piata Retail Plus Eastern Europe.
De asemenea, in opinia sa, pe piata locala exista o cerere potentiala pentru anumite produse - intrucat cererea nu este acoperita, iar serviciile sunt in general slabe calitativ -, piata de comert online care este inca la inceput (desi avem un grad mare de penetrare a Interne