Noua Lege a educaţiei naţionale introduce noţiunea de „portofoliu educaţional“, un sumar al tuturor evaluărilor din viaţa școlară a elevilor. Portofoliul educaţional va fi ilustrat printr-o „carte de identitate şcolară“, document ce va cuprinde note, activităţi extraşcolare şi modul în care elevii se poartă la şcoală.
Una dintre schimbările majore aduse de noua Lege a educaţiei este legată de modul în care elevii vor intra la liceu. Admiterea se modifică fundamental pentru elevii care sunt acum în clasa a IV-a şi care vor intra la toamnă în primul ciclu gimnazial de 5 ani.
Ei vor fi evaluaţi în funcţie de competenţe, măsurate pe tot parcursul vieţii şcolare, vor învăţa conform unor planuri individuale, iar rezultatele lor vor fi acumulate în acest portofoliu educaţional, care va cuprinde, potrivit legii, totalitatea diplomelor şi certificatelor obţinute în urma evaluărilor şcolare, dar şi în urma unor activităţi desfăşurate „în contexte de învăţare nonformale şi informale".
La acest capitol s-ar califica diplomele obţinute în competiţii sportive, ori certificate care să ateste rezultatele participării la cercuri pe diverse domenii, teatru, arheologie, dans etc. Tot din portofoliul care va conta în proporţie de 70% la admiterea în liceu, vor face parte evaluările importante, dar şi modul în care s-a comportat copilul de-a lungul timpului.
Noua lege introduce de altfel evaluări la fiecare doi ani: la sfârşitul anului pregătitor, al clasei a II-a, a IV-a, a VI-a şi a IX-a. La finalul gimnaziului, elevii vor fi evaluaţi după teste de tip internaţional, prin mai multe probe. Atunci când a lansat ideea dosarului pentru elev, ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, arăta că portofoliul educaţional va deveni cartea de identitate a elevului.
Elevi radiografiaţi de profesori
„Când avem o serie de repere standardizate, în in