Guvernul este de vină pentru majorarea preţului la carburanţi, pentru că taxele şi accizele sunt foarte mari, iar transportatorilor ar trebui să li se returneze acciza, a declarat astăzi Ion Lixandru, vicepreşedintele Uniunii Transportatorilor Rutieri din România, într-o conferinţă de presă.
"Acciza este o taxă pe viciu şi de lux, pentru consum. Transportul licenţiat de marfă nu este consum, noi transportăm marfa dintr-un loc în altul. În ţări precum Slovenia, Italia, Spania, Franţa, Belgia, transportatorilor li se returnează acciza", a spus el.
Potrivit acestuia, la bugetul statului s-au strâns în 2009 peste patru miliarde de euro din acciza la carburanţi, dar Guvernul nu a făcut nimic din aceşti bani pentru a îmbunătăţi infrastructura rutieră.
"Dacă am fi avut autostrăzi, preţul motorinei nu ar fi fost o povară", a spus Lixandru.
El a adăugat că adevărata problemă a preţului la carburanţi este puterea de cumpărare a românilor, dar chiar şi aşa, atâta vreme cât există consum, nu se poate spune stop preţului.
"Din analiza noastră, cauzele scumpirii carburanţilor sunt: modificarea accizei, creşterea TVA, deprecierea leului faţă de euro şi dolar şi creşterea preţului petrolului. Preţul la pompă poate scădea doar odată cu consumul", a spus şi Constantin Isac, preşedintele Uniunii Transportatorilor Rutieri din România.
Profitul uriaş al petrom provine din redevenţele mici pe care le plăteşte statului român, potrivit contractului de privatizare, a mai spus Lixandru. "Aici este jaful. Acum, din profitul lor, fac parc eolian şi cumpără companii în Turcia", a adăugat el.
De asemenea, transportatorii cer să fie făcută publică structura preţurilor la pompă, inclusiv cât costă petrolul românesc.
"Statul austriac şi-a urmărit interesul, dar Guvernul nostru nu. Ciocanul trebuie pus pe Guvern", a conchis Lixandru, f