Dezvoltatorii imobiliari se pregătesc să finalizeze, în acest an, proiecte care au înghiţit din 2007 şi până acum peste un miliard de euro. Lucrările la aceste construcţii au avansat cu paşi de pitic, iar proprietarii lor speră să le vândă dacă nu în 2011, măcar la anul.
Cele mai mari proiecte sunt împărţite între două segmente de piaţă: retail şi birouri, însă majoritatea covârşitoare aparţine sectorului de retail, care figurează cu şapte proiecte pe lista primelor zece cele mai mari dezvoltări ale acestui an. Livrările de clădiri de birouri noi se anunţă a fi la un nivel minim, de circa 150.000 mp, ceea ce înseamnă o scădere considerabilă faţă de ce s-a înregistrat în 2010 – 330.000 mp de noi spaţii (incluzând şi clădirea Petrom City). Stocul raportat la o rată de absorbţie de 200.000 mp, similară celei înregistrate la sfârşitul lui 2010, indică faptul că gradul de neocupare va scădea sub nivelul mediu de anul trecut, ajungând la 15% spre finele lui 2011.
În ceea ce priveşte stocul de spaţii de retail modern, consultanţii estimează o creştere în 2011 cu 230.000 mp, din care circa 210.000 mp sunt dezvoltaţi în oraşe secundare din ţară. Noile livrări vor ridica stocul total de spaţii comerciale la 1,62 milioane de metri pătraţi. „Aproape toate proiectele de retail anuntaţe pentru 2011 au fost demarate acum doi, trei sau chiar mai mulţi ani. În cazul multora, lucrările de construcţie au început în perioada de creştere economică, au fost oprite în 2009 şi apoi repornite în 2010“, a declarat Andrei Văcaru, senior consultant în cadrul departamentului de Retail Leasing&Consultancy al Jones Lang LaSalle (JLL).
Spaţii goale
Consultanţii şi-au pregătit scenarii diferite în ceea ce priveşte capacitatea pieţei de a absorbi noile produse. Pe zona de birouri, cel mai optimist scenariu plasează rata de neocupare la sub 10%, faţă de 18% c