Tarifele din benzinării vor rămâne la niveluri ridicate atâta vreme cât şoferii vor continua să cumpere la fel de multe produse petroliere. Piaţa carburanţilor este complet liberalizată, preţurile sunt dictate de cerere, iar nicio companie nu-şi reduce tarifele pentru că are costuri mai mici decât competitorii săi.
Protestele şoferilor din ultimele zile, declanşate de scumpirea carburanţilor la pompă de la 1 ianuarie, au determinat un val de întrebări atât la nivelul opiniei publice, cât şi în principalele instituţii ale statului, precum Banca Naţională şi Guvernul ţării. De ce a crescut atât de mult preţul benzinei?
Citiţi aici totul despre motivele care au dus la scumpirea benzinei.
Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, încă nu a reuşit să-şi explice acest lucru, chiar dacă îşi pusese această întrebare şi acum câteva luni. Nici premierul Emil Boc nu a priceput cum stă treaba pe această piaţă şi a cerut Fiscului să verifice dacă nu cumva jucătorii din domeniu fac profituri prea mari. Însă într-o economie de piaţă există oare o limită maximă de profit pe care o poate atinge o companie? Nu acesta este ţinta oricărei companii, să facă un profit cât mai mare?
Costurile mici nu plafonează profitul
O altă teorie care a circulat zilele acestea în rândul opiniei publice este faptul că Petrom, compania care extrage ţiţeiul românesc, are costuri mai mici de producţie decât celelalte companii de pe piaţă, deci ar trebui să aibă şi preţuri mai scăzute. Nimic mai fals. Atâta vreme cât piaţa este liberă, cererea este cea care stabileşte preţul. Iar niciuna dintre companii nu va vinde cu un preţ mai mic decât cel al pieţei pentru motivul că are costuri mai mici.
Să luăm exemplul lui Florin, care a construit o casă din cărămidă în cartierul Militari, cu materie primă pentru care a dat 100.000 de euro. Vecin cu el, Andrei a cumpărat materiale de