Românii economisesc doar 7% din venitul lunar, faţă de o medie globală de 12%, potrivit unui studiu realizat de ING despre comportamentul şi atitudinea consumatorilor din Olanda, Belgia, Spania, România, Polonia, SUA, Mexic, India, Coreea şi Japonia, nivel minim în rândul ţărilor analizate.
Consumatorii din Olanda, Belgia şi Mexic alocă economiilor 10% din venitul lunar, în vreme ce cei din Spania - 11%, în Japonia – 14%, iar în India şi Coreea peste 20%. Cele mai mari cheltuieli lunare sunt alocate în România alimentelor (32% din venitul lunar, comparativ cu 26% la nivel global) şi produselor pentru întreţinerea locuinţei (28% în România, faţă de 25% la nivel global).
Pe termen scurt, consumatorii români sunt mai expuşi riscurilor financiare, 42% dintre gospodăriile din România nedispunând de un fond de urgenţă, se arată în studiul ING. În acelaşi timp, doar un sfert dintre respondenţii din România au un fond de urgenţă suficient pentru a acoperi cheltuielile pe mai mult de şase luni.
La nivel global, 30% dintre consumatori au un fond de urgenţă pentru mai mult de jumătate de an, cei mai prevăzători fiind consumatorii din India (87% deţin fonduri de urgenţă), Japonia (81%), Olanda (73%) şi Coreea (72%). Procentul românilor care sunt nevoiţi să se împrumute atunci când nu dispun de suficiente resurse financiare este de 27% (faţă de 16% la nivel global).
În aceste condiţii, mai bine de jumătate dintre români simt că nu deţin controlul propriilor finanţe, aşa cum reiese din studiul ING, iar 41% apreciază că la pensie vor dispune de resurse financiare mai reduse decât părinţii lor. Pe de altă parte, aproape 80% consideră că, atunci când se vor pensiona, copiii lor vor avea venituri mai mari ca ei.
„Acest procent ar putea fi rezultatul încrederii în venituri mai consistente în viitor şi al accesului la un sistem de pensii mai diversificat,