Raportul de expertiză al MApN arată că cei doi piloţi decedaţi în urma tragediei au fost orbiţi de soare. Oficialii MApN au mai precizat că piloţii, căpitanul comandor Laurenţiu-Nicolae Chiriţă şi locotenentul comandor Sorin Avram, au executat greşit o manevră de zbor.
Oficialii Ministerului Apărării Naţionale (MApN) au finalizat, săptămâna trecută, raportul oficial de expertiză privind cauzele prăbuşirii avionului de vânătoare de tip MIG 21 LanceR, în 1 noiembrie, în apropierea Bazei Aeriene de la Câmpia Turzii. Raportul a fost predat procurorilor din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Militar Cluj, care investighează cazul.
Astfel, potrivit locotenentului-colonel Liviu Lascu, procuror militar din cadrul Parchetului Militar Cluj, oficialii MApN au ajuns la concluzia că eroarea umană a fost singura cauză a producerii accidentului. În raport se arată că accidentul s-a produs din cauza „dezorientării spaţiale a echipajului în timpul manevrei în plan vertical, dezorientare determinată de orbirea piloţilor cu razele soarelui, fapt care a dus la percepţia distorsionată a distanţei de zbor“.
Viteză peste limită
În fapt, potrivit lui Lascu care citează raportul MApN, piloţii ar fi executat greşit manevra cunoscută drept „spirală“ . „Manevra constă în urcare, răsturnare şi revenire la orizontală. După manualele de zbor ale piloţilor, înălţimea minimă de la care se poate executa manevra trebuie să fie de 1.400 de metri, iar viteza de 450 km/oră. Avionul, însă, avea viteza de 480 km/oră, iar înălţimea de la care au început răsturnarea era de 1.200 de metri“, arată procurorul.
Lascu mai precizează că potrivit raportului, unghiul de incidenţă la redresare a fost prea mare, motiv pentru aerodinamica avionului a suferit, implicit au apărut trepidaţiile, iar aeronava nu a mai putut fi redresată.
„Rămâne un mister de ce piloţii