Comercianţii şi furnizorii de utilităţi au profitat din plin de efectele crizei, mărind preţurile la alimentele, mărfurile şi serviciile de imediată necesitate. În al doilea an de recesiune economică, produsele şi serviciile cu cerere garantată s-au scumpit cel mai mult, arată statisticile oficiale.
Cartofii, uleiul, conservele, fructele şi făina, adică acele alimente pe care le consumă cel mai frecvent românii cu venituri mici, s-au scumpit cel mai mult în 2010. În continuare, combustibilii, electricitatea şi medicamentele (la categoria mărfuri nealimentare), dar şi transportul cu trenul sau cel urban, furnizarea de apă şi salubritate sau abonamentul la telefon (la categoria servicii) au avut cele mai mari avansuri de preţ.
Creşterea preţurilor, forţată şi de Guvern
Ceea ce au toate aceste produse şi servicii în comun nu este doar prezenţa în topul scumpirilor de anul trecut, ci şi faptul că fac obiectul acelor cheltuieli inevitabile ale vieţii de zi cu zi, pe care nu le pot ocoli nici măcar familiile sărace. Iar comercianţii de alimente şi cei care ne furnizează mărfurile, utilităţile şi serviciile amintite mai sus au ştiut foarte bine că aceste cheltuieli sunt inevitabile, au cerere garantată, astfel că le-au crescut preţurile, cu sau fără vreo justificare economică.
Datele raportate ieri de Institutul Naţional de Statistică (INS) arată că alimentele s-au scumpit, în medie, cu 6,4% şi mărfurile nealimentare cu 9,7%, iar tarifele pentru servicii au crescut cu 6,4%, dar în foarte multe cazuri avansul preţurilor a fost mult mai accentuat. În prima parte a anului trecut, economia intrase pe un trend de uşoară creştere, iar inflaţia - media scumpirilor - avea tendinţe evidente de scădere.
Totul s-a stricat însă, la 1 iulie, când Guvernul a majorat TVA, provocând scumpiri în lanţ pe toate palierele economiei. Rezultatu