Comisia Europeană consideră că în domeniul carburanţilor este mult mai eficient să existe un nivel minim al accizelor la nivelul Uniunii Europene mai degrabă decât un preţ armonizat al produselor pentru a asigura o concurenţă corectă între operatori, a declarat marţi, pentru Agerpres, Emer Traynor, purtător de cuvânt al comisarului european pentru impozitare şi uniune vamală, Algirdas Semeta.
''Există un nivel minim pentru carburanţi, în conformitate cu directiva UE privind energia, niveluri deasupra cărora statele membre sunt libere să îşi stabilească propriile rate de taxare. Nu există un plafon pentru aceste taxe'', a explicat Traynor.
Reprezentanta CE a adăugat că, în cazul României, este încă în vigoare până în anul 2013 o perioadă de tranziţie pentru accizele la motorină, dar nu şi pentru benzina fără plumb.
Conform datelor statistice ale comisiei, la 15 decembrie 2010, preţul mediu (după aplicarea accizelor) al benzinei euro super-95 la nivelul UE era de 1,42 euro pe litru, iar în România era de 1,14 euro pe litru.
Cel mai ridicat preţ al benzinei euro super-95 se înregistra în Grecia (1,52 euro/litru), Danemarca (1,5 euro/litru), Finlanda (1,48 euro/litru), Suedia şi Germania (câte 1,47 euro/litru), iar cel mai redus în Cipru, Letonia (câte 1,13 euro/litru) şi Bulgaria (1,15 euro/litru).
În cazul motorinei, la jumătatea lunii trecute, preţul (după aplicarea accizelor) cel mai ridicat se înregistra în Marea Britanie (1,5 euro/litru), Suedia (1,39 euro/litru), Grecia (1,37 euro/litru), Germania (1,31 euro/litru), Belgia (1,3 euro/litru) şi Italia (1,29 euro/litru), iar cel mai redus în Luxemburg (1,06 euro/litru), Lituania (1,12 euro/litru) şi Cipru (1,13 euro/litru). Preţul mediu cu accize în UE-27 era de 1,28 euro pe litru, iar în România era de 1,12 euro pe litru.
Premierul